Belize & Mexico 1

4 april 2011 - Windward Side, Nederlandse Antillen

We hebben besloten om het in Belize makkelijk te houden en alleen maar naar Caye Caulker te gaan. Dit had ook een beetje te maken met het feit dat we 19 februari naar Cuba moeten vliegen en dankzij onze El Mirador trip hebben we niet meer zoveel tijd. Maar als we alleen maar tijd hebben om te genieten van zon, zee en strand op Caye Caulker dan hoor je ons niet klagen. En zodra we met de boot aan kwamen bij het eiland wisten we al dat we de juiste beslissing hadden genomen. Helder blauwe zee, parel witte stranden en wuivende palmbomen. Wat wilt een mens nog meer!? We zijn uiteindelijk 5 dagen in Caye Caulker gebleven en hebben maar heel weinig gedaan afgezien van een snorkeltour en een mislukte Bob Marley festival. We zijn een hele dag op een snorkeltour gegaan met de touroperator Reggeamuffin (alleen al dankzij de naam hebben we hun gekozen). Met een groep touristen, Captain Ramsey en Captain Jacob zijn we begonnen aan onze snorkeldag. Onze eerste 2 snorkels waren buiten het beschermde natuurgebied. De eerste een "gewone" snorkeltocht over reef met allemaal mooie vissen en de tweede gingen we zwemmen/snorkelen met nursesharks en stingrays. Heel leuk om daar tussen te zwemmen alleen een beetje jammer dat ze er merendeel waren omdat ze gevoerd werden, maar nog hoe vaak kan je zeggen dat je tussen de haaien en stingrays hebt gezwommen en ze zelfs hebt aangeraakt!  De derde snorkel stop was in het reservaat en werden we begeleid door onze captains. We hebben ook hier vele mooi vissen gezien, maar de schildpadden die hier normaal gesproken rond zwemmen waren weg gejaagd door onnozele toeristen, dus die hebben we niet gezien. Nu onze snorkeltour afgelopen was, was het tijd op terug te gaan met alleen de zeilen op zodat het wel even zou duren voordat we terug waren. Want we moesten nog genieten van onze garnalen ceviche die Captain Jacob voor ons had klaargemaakt en de 5 liter rumpunch moest ook nog op dus we hadden de extra tijd wel nodig :)Nadat we de sfeer te pakken hadden dankzij de rumpunch zijn we met merendeel van de mensen die mee waren op de snorkeltour gaan eten en daarna gaan stappen op Caye Caulker. We stonden al vroeg in de kroeg dus op het begin waren we bijna de enige daar en stond Susanne als enige op de dansvloer te springen, maar op een gegeven moment begon het vol te stromen en stond ze niet meer alleen rond te huppelen:)

De volgende dag moesten we overdag even bij komen van de avond te voren en hadden we 's avonds afgesproken om met Captain Jacob en nog een paar andere toeristen van de snorkeltour naar het Bob Marley festival ter ere van zijn verjaardag op Ambergris Caye te gaan. Captain Jacob heeft zijn eigen bootje en zijn we met 2 van zijn vrienden en wij met vijf meiden en 1 Koen in het donker naar San Pedro op Ambergris gevaren. Daar aangekomen blijkt het festival dit jaar een flop te zijn en was er al de hele dag geen zak te doen wat betreft het festival. Heel erg jammer want we hadden ons heel erg verheugd op het festival toen we in Flores er over te horen kregen. Dus zijn we maar naar gewone discotheken gegaan. Leuk, maar ik kan niet wennen aan de manier van dansen hier! Het is gewoon letterlijk sex on the dancefloor met kleren aan.... Niet echt een manier van dansen die ons beide aanspreekt. Maar afgezien van dat was het een leuke avond. De volgende dag hebben we uitgerust en heeft Koen genoten van de Super Bowl Finale en was het die dag daarna al weer tijd om te vertrekken van ons paradijsje en door te reizen naar Mexico!!!

Onze eerste stop in Mexico was niets bijzonder al hebben we wel onze eerste echte zwendelaar ontmoet. We kwamen aan in Chetumal aan de grens om onze lange reis naar Tulum te onderbreken. Toen we door het centrum liepen kwam er een zwarte man op ons af die vroeg of we engels spraken. Zodra hij hoorde dat we engels praten was hij helemaal opgelucht want niemand hier sprak engels en niemand wilde hem aanraken wegens zijn huidskleur (beetje vreemd aangezien ze hier in Mexico volgens mij niet zo zijn maar goed) Hij vertelde een zeer lang verhaal over dat hij een priester in ergens in Amerika en dat zijn hele familie de koffers zijn vergeten in de bus. Natuurlijk zat in de koffer al hun geld, paspoort etc. Of wij hem konden helpen. En natuurlijk de goede mensen die we zijn wilden we hem wel helpen. Dus in onze gids gekeken en op de kaart of er noch instanties waren die hem konden helpen. Maar hij was overal al geweest en uiteindelijk kwam het hoge woord eruit. Hadden we geen geld voor een busticket om hun baggage op te halen. Natuurlijk was de eindbestemming van hun bus Acapolco (de duurste bestemming in Mexico). Toen we zeiden dat we geen geld hadden vroeg hij op we dan geen geld hadden voor de medicijnen voor zijn vrouw want die is zwaar diabetes en natuurlijk zaten haar medicijnen ook in de koffer. Hij wilde zelfs zijn horloge als onderpand achterlaten bij ons. Nadat we ook hier negatief op antwoorde zei hij dat hij dan maar op een bankje ging zitten om te bidden. Yeah right. Ik vond het hele geval wel grappig aangezien ik net in de bus hiernaar toe een stukje in onze reisgids had gelezen over dat in Chetumal heel veel zwendelaars zijn die zeer goed engels spreken en zich voordoen als toeristen in problemen die na een heel lang zielig verhaal geld van je willen....

Maar goed de volgende dag zijn we door gereisd naar Tulum want het zwendelaar incident is het enige interesante aan heel Chetumal :) We zijn 2 hele dagen in Tulum gebleven. Het is wel een verbetering dan Chetumal, maar dankzij het regenachtige weer was het niet zo interesant om er lang te blijven. Natuurlijk hebben we de Tulum maya ruines bezocht wat een beetje een teleurstelling was. Tuurlijk het uitzicht is schitterend, maar als ze ons had verteld dat alles nep was en aangelegd hadden we ze meteen gegeloofd. Gazonnetje netjes gemaaid, paadjes netjes aangelegd en afgezet. Het enige leuke was dat er overal leguanen los rondliepen en op de oude ruines zaten te genieten van de zon.

In Playa del Carmen hebben we besloten om hier 8 dagen te verblijven, dus totdat onze vlucht naar Cuba zou vertrekken. Playa del Carmen is een leuk stadje, heel erg touristisch maar uit te houden. Ze hebben hier zelfs een Wallmart wat Susanne heel leuk vind dankzij alle Amerikaanse films. We hebben hier echt heel weinig gedaan. We hebben heel romantisch (Koen had in Guatemala zelfs een armbandje voor me gekocht) voor een keer valentijn gevierd wat beide niet echt ons ding is, ma ja je bent maar 1 keer in een warm land met valentijn :). We zijn een paar dagen weer ziek geweest en we zijn op een snorkel trip gegaan naar een cenote en een turtlebay. Een cenote is een grot onder de grond met water. Hier haalde de maya's in hun tijd zoet water vandaan, echt geweldig om daar in te snorkelen. Niet veel vissen om te zien, maar wel mooie onderwater plaatjes van de grot en wat lijkt eindeloze gangen naar andere grotten. En de Turtlebay was ook heel erg indrukwekkend omdat we daar echt een stuk of 5 schildpadden van dichtbij hebben gezien. Nadat we de rest van de dagen op onze luie kont hebben doorgebracht was het wel weer tijd om naar Cuba te vertrekken!! We zijn heel benieuwd.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl