Cuba en Mexico 2

23 april 2011 - Port Of Spain, Trinidad en Tobago

Na een soepele vlucht komen we aan in Habana, Cuba. Jammer genoeg krijgen we hier geen stempels in onze paspoorten :( No one will ever know we've been here!! De taxi chauffeur zet ons of bij het adres wat we hebben gekregen van Fransen die we in Guatemala zijn tegen gekomen. In Cuba heb je geen hostel, je hebt hotels of casa particulaires (kamers bij mensen thuis). En natuurlijk is het leuker en goedkoper om in casas te verblijven. We werden verwelkomd door de eigenaresse alsof we lang verloren familie waren. Na een omhelsing en een kus werd er een vruchten sapje voor ons ingeschonken. Omdat we niet hadden gereserveerd had ze geen plek voor ons maar ze had een vriend hier dichtbij die na een belletje nog wel ruimte voor ons had. Na een lang gesprek in half spaans half engels en na een aanbod om morgen weer op bezoek te komen voor een lekker sapje zijn we op weg gegaan naar onze eerste casa. Een mooie verdieping in een gebouw en mooie kamers met eigen badkamer. We hebben 3 dagen in Habana doorgebracht voordat we door zouden reizen. Ons plan was om heel Cuba te zien, maar 2 weken is niet genoeg tijd om heel Cuba te doen. Op de kaart lijkt het maar een klein landje maar dat is in werkelijkheid wel even anders, dus doen we maar een gedeelte ervan. Weer een goede reden om hier ooit terug te komen :) In Habana hebben we een wandeltour door de stad gedaan met onze Lonely Planet als gids, zo hebben we (voornamelijk Koen) genoten van o.a. het rummuseum. En hebben we een bustour door Habana gedaan voor het geval we tijdens het wandelen iets gemist hadden. Er zijn veel tourist traps hier in Habana zoals de bar waar volgens Ernest Hemingway de beste mojito's geserveerd werden. We zijn er langs gelopen maar de hele straat voor het barretje stond vol met touristen met mojito's in de hand dus zijn we heel snel door gelopen om ergens anders van een ook heel lekkere mojito te genieten.

Onze volgende stop is Viñales met de tabacoplantages. Natuurlijk hadden we daar met de hulp van Elizabeth in Habana hier ook al een geweldige casa bij Gloria. Ook weer super aardig en ze koken hier ook voor je als je dat wilt ipv uit eten in de restaurants. En het eten wat de mensen hier thuis maken kan niet op tegen het eten in de restaurants hier. Af en toe dachten we dat ze ons dood wilde laten eten zoveel zette ze op tafel. In Viñales zijn we ook weer 3 dagen gebleven. Het is een klein stadje waar zelf niet veel te doen is. We zijn een dag gaan paard rijden. Op de een of andere manier dachten we dat ze hier beter voor de paarden zouden zorgen, maar dat was dus niet zo (een keer en nooit meer) . Maar afgezien van dat was het een mooie rit door een schitterende omgeving. We zijn gestopt bij een boer die ons liet zien hoe je een sigaar moest rollen. Natuurlijk mochten we onder het genot van een glas sugercane met rum een sigaar proefen. Koen heeft er een geprobeerd want tja je kan niet anders in Cuba toch?!? We hebben ook nog een tour door de rest van de omgeving van Viñales gemaakt ook weer naar een tabacoplantage (blijkbaar een hoogte punt van Viñales) De rest van de dagen was het rustig aan en een beetje het stadje en de omgeving verkennen.

Na Viñales zijn we naar Trinidad gegaan om ook daar weer drie daagjes te genieten van Cuba. Hier hadden we onze beste casa van heel Cuba. Onze gastvrouw noemden ons haar kinderen en ze zei ons dat zolang we bij haar verbleven zij onze moeder is :) Ze hadden een geweldige tuin met een heerlijk zitje en een eettafel om ontbijt en diner in de tuin verorberen. Haar schoonzoon kookte voor ons en het eten was zelfs nog lekkerder dan bij Gloria. En elke avond kregen we voor het diner een lekkere cubaanse cocktail cachancara (rum, limoensap en honing). Trinidad zelf is een leuk stadje. Niet zo druk en groot als Havana, maar wel heel gezellig en vol met sfeer. We hebben hier ook weer een tour door de omgeving gedaan met geweldige uitzichten, oude finca's , we hebben een oude uitkijktoren beklommen en we hebben een pottenmakerij bezocht. Heel leuk om te zien hoe ze verschillende voorwerpen maken op zo'n kleidraaimachine. Voor je ogen wordt een homp klei opeens een asbak.

We hebben 1 hele dag in Cienfeugo doorgebracht. Een klein plaatsje waar niet veel te doen is. Alleen heeft het niet de mooie omgeving zoals Viñales. In plaats van een bezichtiging van de stad hebben we het strand bezichtigd. En dan is onze laatste dag alweer aangebroken in Cuba. We reizen naar Havana terug waar we de volgende dag vroeg ons vliegtuig naar Mexico nemen. We hebben het heel leuk gehad in Cuba. Het is een mooi land, met mooie natuur, maar het is ook een heel arm land. We dachten dat ze in Midden-Amerika al veel bedelden, maar in Cuba is het gewoon veel erger. Maar af gezien van het continue bedelen is het een leuk en mooi land.

Nu hebben we nog ongeveer een week in Mexico voordat we beginnen aan de laatste etappe van onze reis. Na een dagje Cancun, wat in onze ogen wel genoeg was, was onze eerste stop vallodalid om het beroemde Chitzen Itza een bezoekje te brengen. Een indrukwekkende en unieke maya site. Vooral omdat er zoveel nog niet uitgegraven is en omdat de tempels hier gebaseerd zijn op de maya kalender. Vallodalid is een leuk stadje waar we het geluk hadden om daar aan te komen toen carnaval daar net begon. Leuke straatfeesten en optredens van dames en heren in kleurige carnavals pakjes. Het leuke aan carnaval hier is dat het zo warm is dat de pakjes een stuk leuker zijn omdat je geen rekening hoeft de houden met bevriezingsverschijnselen. En natuurlijk hebben we ook hier weer mooie cenotes bezocht. Onze laatste stop voordat we weer naar Cancun moeten is Merida. In Merida hebben we niet zo veel gedaan. We hebben door de stad gewandeld en een stadsbustour gedaan. Ja we kunnen niet elke dag spectaculaire dingen gaan doen :) We kijken uit naar de caribbeans waar we lekker kunnen ontspannen aan het strand. Minder cultuur, meer zon, zee en strand. Geen slechte ruil toch?