Costa Rica in vogelvlucht

30 december 2010 - León, Nicaragua

Ja het was een geslaagde 26ste verjaardag in Bocas del Toro. Een beetje nat maar wel warm!´s Ochtends een cakeje met een 25 kaarsje (de 6 hadden ze niet meer in de winkel) erop gekregen van Koen samen met mijn cadeautje (een mooi enkelbandje). En helemaal onverwachts een cadeautje van een vriendin van mij helemaal uit Nederland!! Bedankt Marijke ik geniet nog steeds heel erg van de lekker ruikende douchegel :) ´s ochtends geluierd aangezien het regende en ´s middag even naar het Red Frog Beach om toch even het strand te zien en de beroemde kleine Red Frogjes te spotten.

Na deze regen dag besloten we om een dag eerder naar Costa Rica over te steken. En ja hoor bij de grens aangekomen begon het zonnetje te schijnen!! Na een snelle oversteek te voet over een gammele brug naar Costa Rica en een hobbellige busrit (de wegen zijn een stuk slechter in Costa Rica dan in Panama) komen we aan in het Caribische Puerto Viejo. Reggaeton knalt uit de boxen bij de restaurants en het stadje is overspoelt door rastafari. Jammin´ man!! Na een heerlijke overnachting in de hammock bij Rocking J´s, waar alle vloeren en muren een ware kunst van mozaik is, zijn we naar onze spaanse school gegaan. Een leuke plek om een week door te brengen. De eigenaresse is Nederlands en alle studenten ook. Het leuke is ook dat alle studenten ongeveer van onze leeftijd is. Naast de spaanse lessen en huiswerk (Ja je hoort het goed, huiswerk!) hebben we niet veel ondernomen. De dag voor onze eerste les zijn we naar Manzanillo gefietst met alle studenten en hebben we veel wildlife gezien onderweg. Van aapjes en luiaards tot schildpadden en tucans. ´s Avonds hebben we met de school een sinterklaas viering gehad met zelfgemaakte kruidnoten en cadeautjes die iedereen had gekocht. Heel leuk om helemaal hier toch sinterklaas te vieren!

Verder zijn we tijdens de week hier langs het Jaguar Rescue Centre geweest waar we veel geredde dieren hebben gezien. We mochten met de peuter howler monkeys spelen en zodra we de kooi binnen kwamen had Koen al een vriendinnetje op zijn schouder die er niet meer van af is gekomen. Deze aapjes zijn gered toen hun moeder was vermoord of verongelukt. Ze gaan elke dag spelen in het bos met wilde howler monkeys en zodra ze oud genoeg zijn vinden ze een partner en sluiten ze bij de wilde groep aan. Woensdag hebben we (ja ik zeg WE) SALSA les gehad!! Het was heel leuk om te doen en ook om Koen salsa te zien dansen! En donderdag hebben we het wekelijkse gezamelijke eten gehad wat eindigde in veel muziek, veel kletsen, veel dansen en veel alcohol.

De spaanse lessen waren heel leuk, maar bij lange na niet genoeg om vloeiend spaans te leren spreken. Al is onze basis vergroot en kunnen we ons veel beter verstaanbaar maken is het nog steeds moeilijk om de mensen hier te verstaan. Ze spreken zo snel en binnenmonds dat het soms moeilijk is om er iets van te maken, maar we doen ons best en doen het al beter dan toen we in Panama aankwamen.

Na Puerto Viejo hebben we overnacht in San Jose omdat we de hoofdstad wel even gezien wilde hebben. We hadden geluk dat de avond dat we er waren het festival Luz werd gevierd met een optocht en vele kraampjes/kleedjes door de straten van San Jose. Naar ons idee hadden we hiermee wel weer het beste gezien van de stad en zijn we door gereisd naar La Fortuna bij de Arenal vulkaan. De vulkaan spuwd lava in een bijna continue stroom tot de vulkaan in Indonesie is uitgebarsten. Net ons geluk. Dus ipv de Arenal vulkaan te beklimmen zijn we naar de Baldi hotsprings geweest en hebben we een dagje gerelaxt in heerlijk warme thermaal baden. De dag erna zijn we gaan hiken naar de Rio Celeste. Dat is een waterval met onnatuurlijk mooi blauw water dankzij de mineralen van de (niet actieve) vulkaan waarop de waterval zich bevind.

Na een jeep-boot-jeep tocht over het Arenal meer met schitterend uitzicht over de vulkaan zijn we in Monteverde aangekomen. Daar hebben we de zelfde avond meteen een night hike gedaan. Heel leuk om een keer in het donker door de bossen te lopen. Natuurlijk hebben we dit met een gids gedaan want met mijn richting gevoel zouden we ergens in Oostenrijk zijn uitgekomen. De gids heeft verschillende dieren voor ons gevonden en heel veel informatie met ons gedeelt. We hebben een luiaard gezien, zijn midden in de agressieve army ants gaan staan (gelukkig niet te lang), hebben 2 gigantische tarantula´s gezien. Eentje zelfs met een baby op haar rug. We hebben een groene, giftige pit viper gezien en een familie white nosed coati´s. Als je net als ons niet weet wat coati´s zijn kan je de foto´s bekijken (ja ik weet het.. ze komen eraan!). Night hikes gaan we vaker doen want je ziet veel meer wildlife omdat de meeste dieren hier nocturnal zijn.

De volgende dag zijn we overdag naar een butterfly farm geweest en hebben we wat hele mooie foto´s gemaakt voor de moeder van Susanne, omdat die vlinders heel mooi vind. Mam zeker een keer naar Costa Rica komen dan ;) En ´s middags hebben we onze levens gewaagd met een canopy tour. Je weet wel aan een kabel over de jungle woozen. Maar...... het waren niet alleen maar kabeltjes waar je onderhangt en die rechtdoor gingen. Nee we hadden de tarzan. Dan wordt je van een hoog platform geduwt en voor dat de kabel je opvangt val je gewoon recht naar beneden en daarna zwiep je ver omhoog tussen de bomen door. De tour operator heeft hele leuke foto´s gemaakt van het moment dat we recht naar beneden vallen en ik moet zeggen je kan niet anders doen dan je schreeuwen dankzij de adrenaline. En dan was er de superman. Ja de naam zegt het al, Je hangt er niet zittend onder nee je hangt als superman aan je rug en woozed aan een kabel zo´n 600 meter boven de bomen langs. Een heel leuk avontuur om te doen. Vooral de tarzan zorgde voor een shot adrenaline. Onze laatste dag in Montverde hebben we doorgebracht met het bezoeken van een kikkerfarm waar we ´s avonds nog een keer onze eigen tocht hadden gemaakt om in elke terrarium zelf de kikkers te spotten. Een leuke bezigheid in het donker met een slecht zaklampje.

Een van onze laatste stops in Costa Rica voordat we de feestdagen in Nicaragua gaan doorbrengen. Het bad/surfplaatsje Tamarindo. De weg er naar toe ging met een kleine om weg omdat we dankzij een niet oplettende chauffeur de verkeerde bus hadden genomen. Gelukkig niet al te ver om want na een tussenstop van een half uur langs de weg in de brandende zon konden we op onze eigenlijke bus stappen. Tamarindo is een leuk en toeristisch plaatsje.  Gelukkig blijven we er maar 2 dagen dus is het ideaal om lekker om het strand te liggen en toeristisch te zijn. Op de 2e dag hebben we voor de verandering ´s avonds een leatherback turtle watching tour gedaan. Het is hier op het moment turtle season, maar er worden geen turtles gegarandeerd natuurlijk. Maar we hadden geluk. Na 2 uur op het strand gezeten te hebben werd er een leatherback turtle gespot op het strand. Dus wij erop af!! De leatherbacks zijn de grootste schildpad op aarde en deze was goed een 1,5 meter lang en ongeveer 200 kilo zwaar. Ze was een gat een het graven met haar achter flipper wat ongeveer 20 minuten duurde. Ze was totaal in een trans toen ze haar eieren in het gat legde. Ze leggen zo´n 90 eieren in 1 keer en komen dan een paar nachten achter elkaar terug om dit proces te herhalen. Het was ontzettend waanzinnig om zo´n grote schildpad in het echt op het strand te zien en zo dicht bij de zitten dat je haar met je neus kan aanraken. Jammer genoeg mochten er geen foto´s gemaakt worden, want licht zorgt ervoor dat de leatherbacks nooit meer zullen terug komen. Maar nu hebben we tenminste de hele ervaring goed in onze geheugen kunnen opslaan. De hele avond was zeer geslaagd want er was een mooi maansverduistering en we hebben lichtgevende plankton in de zee gezien, wat een waanzinnig effect creert. Alles bij elkaar maakte het een onvergetelijke avond en was een zeer mooie manier om onze reis in Costa Rica af te sluiten.

1. frederieke:
    3 januari 2011
    Joehoe! Leuk om weer wat van jullie te horen!
    Alles nog steeds goed daar? Leuke O&N gehad?
    Geniet nog maar lekker en tot snel.
    Groetjes, Frederieke
  2. ellen:
    4 januari 2011
    hoi lieverts ben blij dat jullie het naar je zin hebben
    ben beniewd naar de foto's van de vlinders
    ellen
  3. Bas carlijn lieve en guus:
    5 januari 2011
    Wat een swingend einde van 2010 koen op Salsa haha!
    Geniet van de reis verder in 2011, tot snel
    Liefs
    BCLG
  4. Maurice:
    21 januari 2011
    Hey Koen,

Jij en salsa. Ik heb Reagan al gezegd dat als je terug bent naar de Santiago gaan.

Groeten,

¿Dónde estáis ahora?
    Saludos, Ad
  6. REMY:
    10 februari 2011
    heyhey oud huisgenootjes, zo te zien/lezen vermaken jullie je prima daar. Geniet er van.!!!
  7. olga:
    11 februari 2011
    Ben dagelijks aan t kijken of jullie weer tijd hebben gehad om de avonturen van 2011 te bloggen.

Veel plezier !!!!