Panama City / Santa Fé

18 november 2010 - Santa Fé, Panama

We zijn blij Miami achter ons te hebben gelaten en de reis naar Panama hebben ondernomen. Het blijkt dat onze verwachtingen van Panama City iets te hoog waren. Panama City is een verdeelde stad. Je heb het oude stadsgedeelte wat dankzij een tour van een lokale ´walking taxi´ een zeer interesante en leuke wandeling is geworden. Je hebt het gewone Panama City wat voornamelijk sloppen wijken lijkt. De goede gedeeltes van de stad zijn haast niet te onderscheiden van de gedeeltes waar je als toerist absoluut niet moet komen. En dan is er het nieuwe gedeelte waar ze op het moment 64 nieuwe wolkenkrabbers aan het bouwen zijn terwijl merendeel van de al bestaande wolkenkrabber leeg staan. Maar ja hoe moet de Columbiaanse kartel anders zijn geld witwassen zo blijkt. Het verkeer is er ook echt waanzinnig vooral een ritje met de beroemde Red Devils is leuk. Red Devils zijn oude amerikaanse schoolbussen helemaal over geschilderd. Ze worden Red Devils genoemd omdat de chauffeurs als gekken rijden (maar dat doet iedereen in Panama City) We hebben eens de vraag gesteld aan een half amerikaan half panamees of er wel verkeerregels waren. Die waren er wel maar aangezien de politie alleen iemand aanhield om geld te krijgen en niet voor een overtreding en zolang je betaalt je geen bekeuring krijgt kunnen ze rijden hoe ze willen. Leuk zo´n corrupt land :) Dus na 4 dagen waren we blij dat we konden door reizen naar een andere stad. Onze keus Chitre. Waarom? Omdat we dachten dat hier iets te zien zou zijn. Nou niet dus. Het was Panama City in het klein. Misschien had onze kijk op de stad ook wel te maken met het smerige hostel waar we in verblijven. We zullen hier niet al te veel woorden aan vuil maken de foto´s worden zo snel mogelijk geplaatst.

Nu zitten we heerlijk in het berg dorpje Santa Fé. Heerlijk rustig en super mooi. We zitten in een mooi hostel van waar we met zijn 2en een hicking trip hebben ondernomen de 2e dag dat we er waren. We dachten te beginnen met een kleintje van 3-4 uur. We hadden natuurlijk niet gerekend dat we nog niet in het regenseizoen zitten hier en het dus halverwege onze trip ontzettend hard begon te regenen. Het regende zo hard dat de kleine stroompjes waar je normaal over heen kon stappen nu veranderd waren in woeste bergriviertjes. We moesten hier nu door heen waden en geluk hebben dat we niet door de stroming meegenomen werden. De hele trip hebben we gezelschap gehad van 2 straathonden. Heel leuk maar wat minder als je door een rivier met sterke stroming moet waden. Eentje durfde niet en aangezien Susanne geen hond in de middle of nowhere kon achterlaten moest Koen hem maar naar de overkant dragen (Ik had het zelf ook wel gedaan was het niet dat ik al aan de overkant was om op de andere hond te passen :) ) Maar af gezien van ons wild avontuur is het hier heerlijk vertoeven.

Vandaag zijn we bij een echte Finca geweest waar ze ons in het Spaans hebben verteld over hun manier van leven en hoe ze daar alles organisch verbouwen. Koffie, rijst, fruit en van alles nog meer. Zij heeft ook een super mooie orchideen tuin met wel 25 verschillende soorten orchideeen waarvan sommige die alleen in Santa Fé voorkomen. Heel interesant om te zien hoe ze leven van het land zonder iets van chemicalieen te gebruiken. Ze hoeven alleen naar de winkel voor de suiker.

Maar aan alle goede dingen komt een eind en ook aan ons verblijf hier. Morgen gaan we nog een hicking trip doen. Deze keer een lange van 6-7 uur naar een mooie waterval. Als we dat overleven gaan we de volgende dag verder naar Boquette en zo verder.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Bas carlijn lieve en guus:
    18 november 2010
    Hola
    Welkom in het echte midden america dus! Wel goed om te lezen dat. Jullie de moed erin houden en lekker gaan wandelen. Ik had al een beeld van Panama dankzij prisonbreak seizoen 2 dus dit past wel in de beschrijving die jullie weergeven, gaan jullie nog naar het kanaal?
    Groeten van kleine Lieve en snottebel Guus
  2. Karin:
    18 november 2010
    Hey verweggiestanners!
    Jammer dat Panama beetje tegen is gevallen, maar heerlijk om te lezen dat het verder allemaal goed gaat! Whaha, suuske en dr dieren, geweldig!

Heel veel plezier verder en een dikke kus en knuffel voor jullie beide!

Xxx
    Karin
  3. hans van der heijden:
    24 november 2010
    Hoi Susanne en Koen,

Leuk om het allemaal te lezen waar jullie allemaal komen, ik mis alleen wat foto's. Zet er een paar op de site als jullie tijd hebben.

Veul plezier en geniet er van.

Hans en Ronnie van der Heijden
  4. Nick Verberkmoes:
    25 november 2010
    Klinkt allemaal goed koen en suzanne! leuk om jullie berichten te lezen. Geniet er van want het gaat sneller dan je denkt!
  5. ellen:
    26 november 2010
    fijn dat jullie het naar je zin hebben ben benieuwd naar jullie foto,s veel plezier

ellen en mary-jane